Saturday, March 10, 2007

just feelings



حاسا اني هتجنن على وئام
ونفسي اوي اكلمها احنا بنرن على بعض ونبعت مسجات عشان هيا عملاه جوال
بس انا بجد هتجنن واسمع صوتها
وزعلانه اوي لآني حاسا اني هتحرم منها تاني لما يجي عليا الدور واسافر انا لآني مسافره قريب بردو
معرفش ليه بيحصل كده معايا
اني كل لما ااقرب من حد واحبه الظروف والدنيا تبعدني عنه
ومشكلتي اني مش اي حد بيدخل قلبي ناس يتعدوا
لآني مش برتاح او اثق لآي حد
فلو جيت بصيت للموجودين بحياتي هلاقيهم ميتعدوش وانا راضيه اوي بيهم وحابا حياتي بيهم وممكن يكون حوليه ناس كتير لكن هما بس الي يهموني
لكن الي وجعني اني بعد كده مش هلاقيهم جانبي وظروفي هتبعدني عنهم
لما بفكر اني بعد فتره هسافر واسبهم بحس من جوايا بنار حرقاني اوي
بس احترت اعمل ايه بجد
محدش بيختار قدره وغربته

مش عارفه هل ممكن الاحساس يكون غلط هل ممكن شعور الانسان بشيء واحساسه بيه يكون غلط
كتيراوي اعتمدت على احساسي وكنت بعرف بيه وكنت بمشي بيه وكان دايما بيكون صح بس المره دي مش عارفه ليه مش عاوزه اصدق احساسي ونفسي يكون غلط
يمكن لان المره دي غير كل مره
يمكن لآني المره دي لو كان صح هيكون فعلا مؤلم ليا وصدمه صعبه اوي

مش عاوزه ااقلق نفسي اكتر من كده
يمكن يكون الي انا حاساه غلط وانا موهومه مش اكتر

*******************

اوقات كتير بحس اني ساذجه وطيبه زياده عن اللزوم ودي شيء بيدايقني اوي
لما بلاقي نفسي عماله اسامح واستحمل حجات من ناس وهما فلآخر مش بيقدرو ده
بحس انه شيء جوايا بينكسر
وبزعل من نفسي اني كده
لكن مشكلتي اني مش بعرف اخد موقف من حد
ومش بحب اني اصلا اكون زعلانه من حد
بس انا بجد مش عارفه اذا كانت طيبتي دي ميزه ولا عيب
بس لو هيا ميزه وتعباني كده ووجعاني يبقى انا مش عايزاها ولا عايزه ابقى طيبه
لآن الناس فعلا مش بتقدر محدش بجد بيقدر


مش عارف ياياسمين انتي هتمشي وهتسيبي وراكي جوايا فراغ شديد مفتكرش ان حد ممكن يملاه
شادي اخويا قالي كده النهارده
انا كمان ياشادي هفتقدك جامد وهفتقد كل ايامنا وضحكنا وجنونا مع بعض
انت كمان هتوحشني ياشادي


Msg for diyaa :D
عارفه انك اول حاجه هتعقب عليها كلمهة حاسا عشان كتبتها غلط مره تانيه
انا نسيت ومش اخدت بالي غير وانا خلاص ببص على البوست
وكسلت ارجع اعدلها اصل انا كتبا حاسا قصدي حاسة كذا مره
معلش بقى سماح المرادي

17 comments:

sofinqoraso said...

يا عسل
ايه يا بنوتة السكر ده
واحدة واحدة بقى كده

أنا كمان هتجنن عليها أو حاجاة كده اكبر من هتجنن مش قادرة أوصفها
بس أنا معاها وهى معايا بقلبنا
وطول ما هى مبسوطة أنا مبسوطة
البعد مش بالمكان يا لولو
كلنا مضايقين أوى انك هتسافرى
بس أكيد هنبقى على أتصال

موضوع القل ده وباء والله يا سوسى
يا ساتر مفيش حاجة كده تعدى علينا بالساهل
ساعات تبقى الحاجة واضحة وصريحة قدامنا ونتايجها معروفة وبرضه نوهم نفسنا
اللى بتخافى منه ميجيش أحسن منه
كنت متعودة برضه اعتمد على احساسى بس كنت بزعل لما احساسى يطلع غلط
دلوقتى بعمل حاجة لذيذة أوى
بكدب احساسى والله لو طلع فعلاً مش صح ولا كان فى حاجة ولول طلع صح اهو بفرح

موضوع الطيبة بلمسه اوى فى الشغل لنه المكان الوحيد اللى مينفعش فيه عواطف
بتعرض لمواقف بحس انهم فعلاً نفسهم يقولولى انتى عبيطة ومكسوفين
مش عارفة بقى يعنى
مش هينفع تتغيرى صدقينى ده طبع فى الأنسان
ومش هينفع تبقى ملاك فى وسط الناس
بصراحة انا كمان محتارة فى الموضوع ده
بس دايماً بفتكر كلمة واحدة صاحبتى ليا
قالتلى انتى علمتينى ان الطيبة مش هبل لكن الطيور على اشكالها تقع

ربنا يخليكى لأخوكى يا رب
ويرجعك بالسلامة

Yassmina said...

ايه النور ده ياعن نور بقالك كتير مش جيتي كنتي فييييين
اوماااا
ربنا يرجعها بالسلامه يارب عشان مفقتداها جامد
انا والله بردو بفرح كده من جوايا لما بحس انها مبسوطه وفرحانه

اكيد لما اسافر هنبقى على اتصال

والله يانونو انا الي مخوفني انه احساسي يطلع صح يعني انا المرادي بالعكس
انا مش عايزاه يكون صح عاوزاه يكون غلط
عشان لو كان صح ممكن اتصدم

عارفه انا بردو الي خايفه منه اوي فموضوع الطيبه دي هيا لما اروح اشتغل
حاسا اني هستغل استغلال جامد عشان
انا هبله وسذاجتي مش على حد والله ساعات بقول لنفسي انا عاوزه ابقى شريره
عشان انا بتعب وانا طيبه كده

ربنا يخليكي ليا انتي يانونو على الكومنت الي دخل قلبي ده
: )

lockash أحمد تمام said...

انا بجد مش عارف اقولك ايه. كل اللي انت كتبتيه ده ماعادا الجزء الأول بتاع صاحبتك ده ربنا يخليكوا لبعض..
كله ينفع عليا. بجد حاسس نفس اللي انت حاساه و من فتره كمان. بس برجع اقول لنفسي اكيد مش انا لوحدي اللي كده فيه ناس تانيه و لقيت انك واحده من الناس دوول. فعلا ناس كتير مابتقدرشي و بيستغلوا الطيبهو يحولوها للشعور بالسزاجه.وبعاني من الموضوع ده جدا اليومين دوول.
بخصوصو الاحساس اللي ممكنيكون غلط هو مش دايما و مش علي طول بيكون صح.سعات كتير بيتحكم في الاحساس ده طباعك و ميولك و خيالك.و طيبتك كمان. بس مادام طالع من قلبك ماتندميش عليه..

Diyaa' said...

ياسو...بدلع ياسمين كده مع اني معرفش حد بالأسم ده بس اديني عرفت
بعت ميل ل نهير بتكلم فيه عن تأملاتي في الفراق ورأيي في الموضوع ده عموماً
بجد انا لو قدرت اركز هكتب الكلام ده تاني ودوريه في دماغك وهتلاقي ان مفيش مشكلة
الفراق مهما كان مؤلم فهو دوا لازم نضغط علي نفسنا عشان نكمل الجرعة بتاعته ونستفاد
بالنسبة للطيبة
فبرضه ممكن انطلق واقول رأيي نصه ممكن ميكونش ليه لازمة اصلا
انا اسف تعليقي حاسس انه مش مجدي اصلاً بس بجد مش مركز وهحتاج مساحة كبيرة
بس هدعيلك وابقي خدي كوبي من الميل اللي بعته لنهير بعد كفاح
يلا سلام عليكم
وخليها حاسا
ماركا مسجلا باسمك يا ياسمينا
واضحكي بقي
سيبيلي انا النكد

Reemo said...

el blog bta3k 7elw we ra2e2 awy ya 2mr ana shofto 3nd oma we d5lt l2eto bgd gamel
oma kman w7shtny awy
rabna yergha bel slama ya rb
mesh kol mara te3tmdy 3la e7sask l2n sa3at el 27sas by5on
wel teba mesh 7aga we7sha 7ta low el nas we7shen kefaya enk radya 3n nafsk
ana bt3aml m3a kol el nas b2lb safy 7ata low rado we7sh
kefaya 3ndy eny b3aml rabna we bra3eh fe tsarofaty
we 3omr mkan el teba 7aga 3`lt abadn mahma mar 3leha mn zamn we mahma kan rd f3l el nas na7ytha
5leky zay manty ew3y tet3`yry enty keda gamel
blog ra2e2 awy wenty ar2 ya 2mr
nice to meet u (F)

Yassmina said...

Diyaa
ياسو على فكره دلع بابا ووئام
اغلى الناس
هحاول اخد الميل من نهير
بس تفتكر انه الفراق مفيش مشكله فيه وانه جرعه بناخدها بنضغط على نفسنا عشان ناخدها
عمر مالفراق ياضياء كان حاجه سهله هل انك تبعد عن ااقرب الناس ليك يبقى حاجه سهله
صدقني صعب اوي وكمان لواحده زي مفيش فحياتها غير ناس يتعدو وهما ااقرب الناس ليها
انت عارف انا الي مزعلني انه موضوع الغربه ده مش بأيدي للآسف حاجه اتكتبت عليا وللآسف كل لما اروح مكان واعرف ناس يقربو اوي مني ابص الاقيني ماشيه وسايباهم غصب عني
بس هعمل ايه هوا قدر ربنا مقدره
بس والله الناس دول هيفضلو جوايا مهما ممكن ابعد
حسيتك ملخبط شويه فالكومنت ده
اول مره الاقيك كده

هيا فعلا كده كلمه حاسا ملاحقاني فكل حاجه اكتبها من يوم كده ببص على حجات انا كتباها لقتها كلها حاسا حاسا
قلت لآ بقى وانا هقعد اغير كل ده
معلش بقى ياضيا

Yassmina said...

lockash
على فكره انا قريت البوست بتاعك من يومين كده الي بعنوان
اي كلمه منك او منه
ورديت عليك تلت مرات وكل مره ابعت مش بيظهر الكومنت بتاعي مش عارفه ليه
والله يالوكاش فعلا الناس بقت قاسيه قوي
بيبصو لنفسهم وبس مش مهم مين وقف جانبهم او مين ساعدهم
او مين كان دايما قلب طيب ليهم
كل ده فلحظات بيتنسي
اما موضوع الاحساس ده فربنا يستر بقى ويطلع مجرد وهم مش اكتر

Yassmina said...

ريمو السكره
على فكره عارفاكي من زمان
كنت سبتلك كومنت قبل كده فبوست من بوستاتك
مش عارفه لو كنتي شوفتيه ولا لآ
ميرسي على كومنتك الجميل اولا
تعرفي هوا انا الي بقولو الوقتي فموضوع الاحساس ده انه يارب يكون غلط
عشان انا مش عايزاه يبقى صح
انا عارفه انه ممكن يخون احيانا بس ساعات كتيره بيجي معايا صح
بس اعمل ايه بقى فدماغي الي مش بتبطل تفكير
والله ياريمو انا بردو بعامل ربنا فالناس
وبكون مقتنعه اوي بده
لكن عارفه ساعات بيجيلي اوقات بحس انه فعلا مخنوقه اوي من تصرفات الناس دي بعد كده
عارفه اكتر حاجه توجع الانسان انه يدي اوي وبعدين محدش يقدر ده
عموما اهو بردو الانسان بيتعلم
ومفتكرش انه هعرف اغير طيبتي دي
اهي لازقه فيا بقى هعمل ايه
:D
(F)
دي عشان كومنتك الجميل
وانا كمان بقى هاجي ازورك تاني انا كمان

Salma said...

اصعب حاجه ممكن الواحد يحس بيها هيه فراق لناس بيحبهم وبالنسبه ليه حاجه كبيره
بس بيعوض البعد والسفر ده الشوق اللهفه في ان الواحد يقابل صحابه من تاني
مفيش احلى من اللقا بعد طول البعد


مش عاوزه ااقلق نفسي اكتر من كده
يمكن يكون الي انا حاساه غلط وانا موهومه مش اكتر

ديما الواحد من خوفه او قلقه بصفه عامه بيتصور حاجات ويفكر فحاجات ممكن تكون الاحتمالات ليها بعيده
واكيد مش ديما الاحساس بيبقى صح في كل الاوقات

صعب اوي ان الواحد يغير من نفسه ومن طبعه عشان يعرف يعيش الدنيا دي
المشكله ان احنا دلوقتي بقينا فوقت الصح فيه هوه الغلط
بقى الطيب اسمه ساذج واللي يلف ويدور وينافق يبقى هوه ده الناصح اللي داير وعارف الدنيا ماشيه ازاي

بجد طيبتك دي ميزه ولو حاولتي ان انتي تتعايشي بس مع الناس على عكس نفسك
سعتها هتحسي ان انتي بقيتي وحشه اوي وخذلتي نفسك الطيبه ادام نفسك
اوعي بجد تحاولي تكوني عكس نفسك

ويارب يخليكي انتي واخوكي لبعض

Diyaa' said...

معلش علي ايه
انا فعلا ملخبط
بس بحاول اداري كده
سلام وهرد لما اكون اقدر ارد

lockash أحمد تمام said...

ميرسي أولا انك زورتيني و ياريت ماتكنشي أخر مره و تتكرر جربي تاني كده و التعليق ان شاء الله يطلع..

maioya said...

محدش بيختار قدره وغربته
فعلا كتير اوي ببتفرض علينا
خصوصا الفراق بس دايما البعيد عن العين بيبقي قريب من القلب
ومش لازم عشان هاتبعدي
يبقي خلاص هاينسوكي او هاتنسيهم
وئام سافرت وبعدت فتره
وكتبت بعدها انها حست انها غاليه اوي
وعرفت ان كتير اوي بيحبوها
ماتسلميش دايما لاحساسك لانه مش في كل الاحوال بيبقي صح
واقنعي نفسك انهم دايما معاكي البعد مش بيبقي ببعد المسافه
ربنا يخليلك كل اللي بيحبوكي وبتحبيهم
وعمر الطيبه ماكانت عيب اوحاجه غلط
خليكي زي ماانتي واللي مش عجبه مش عجبه
حتي لو الزمن فرض علينا غير كده
انتي مش بتعاملي حد غير ربنا هوا اللي هايديكي اللي تستحقيه

بجد البوست ده بين اد ايه انتي رقيقه اوي
ربنا يوفقك ياجميل وتسافري وترجعي تاني بالسلامه
مش تقطعي البوستات بقي

Yassmina said...

معلش ياجماعه انا بعتذر عن تأخيري فالرد عشان عندي شويه مشاكل فالنت


منوراني يالما بجد
فعلا الفراق ده قاسي بس زي مابتقولي احيانا بيعوض عنه ساعه اللقاء
بس عارفه لما ساعه اللقاء ده بتتأخر ده الي بيوجع فعلا

انا فعلا كده لما بكون خايفه من حاجه تفكيري فيها بيزيد وتلاقيني افكر طب ايه ممكن يحصل طب ولو ده حصل ايه الحل بتلاقيني فعلا مشتته جدا
واديني بحاول اتمسك بأن مش كل مره احساسي يبقى صح

عارفه يالما والله انا ساعات بحس انو مشكلتي انه فعلا مش بعرف الف وادور على الناس وانافق كده واني بتعامل اوي من جوايا
الوحش بقولو انت وحش وعمري ما ادحك فوشه والحلو فعلا بعامله على قد ما انا بحبه من جوايا


ابقي زوريني دايما بقى :)

Yassmina said...

ميويه ياسكره ازيك
وانا ااقول البلوج نور ليه كده
:D

والله انا لما اسافر هيفضلو كل الي بحبهم فقلبي انا عارفه اننا مش هننسى بعض انا بس الي مدايقني اني عارفه اني هاحتجهم قوي ومش هعرف اشوفهم
فالوقت ده
بس بجد زي مانتي قلتي رغم البعد بس هما هيقربو اكتر من قلبي

ربنا يستر فعلا من احساسي ده
:(

خليكي زي ماانتي واللي مش عجبه مش عجبه
:)
صح الي مش عجبه مش عجبه
هفضل زي ماانا

متخافيش مش هقطع ابدا انا بس يمكن اتأخر شويه بعد لما امشي بس هرجع تاني انشاء الله
*********

Yassmina said...

ضياء
خلاص انا مستنيه ردك وبوست جديد كمان
ويارب تكون كويس

لوكاش
انا هاجي ازورك كتير بقى عشان فعلا البلوج بتاعك عجبني
وهحاول تاني اسيب كومنت انشاء الله

silver shadow said...

متشكر اوى يا ياسمين على الواجب دة بس بجد والله هتوحشينى موووووووووووووت وهاشتقلك جدا وحياتى من غيرك هتبقى صعبه جدا بس بصراحه كلامك مؤثر جدا فعلا الواحد حس بيكى جدا وبرده شكرااااا جدا

Totaya said...

دى أول مره ادخل على البلوج بتاعك..أصل انا لسه جديده هنا..
لو قولتلك انك و انتى بتتكلمى عن مسأله ان كل اللى بتحبيهم القدر بيبعدهم عنك..حسيت انك بتتكلى عنى
بجد اصعب حاجه فى الدنيا فراق اللى بتحبيهم..
كمان لما اتكلمتى عن انك مابتحبيش تزعلى من حد ..حتى لو الحد ده زعلك..و الله ده فعلا اللى بيحصل معايا
علشان كده البلوج بتاع شدنى
و بجد بهنييكى على اسلوبك فى الكتابه ..و عرض احاسيسك اللى هى متناقضه فى بعض الاحيان.. و اللى بيدل على جمال اسلوب العرض ان مشاعرك دى وصلتنا و اكيد كل حد قراها حس انك بتتكملى عنه زى ما انا حسيت انك بتتكلمى عنى
انا اسفه انى طولت .. و يارب يقربلك البعيد
توتايا