Monday, March 19, 2007

انتهى الماضي


فتحت عيناهاا فجأه وبأنزعاج على صوت هذه المضيفه الواقفه امامها بأبتسامه صفراء وكأنها لاتفعل شيء سوى الابتسام حتى صارت البسمه مطبوعه على شفتيها
جلست محاوله إن تأكل ولكن لاتعرف لماذا سيطرت عليها فكره مراقبته .... لمره أخرى عنفت نفسها واندفعت تأكل في حنق ولكن هذا لم يمنعها من تسلل نظراتها اليه كل حين وحين ..
كانت النظره اليه بمثابه ذكرى وقد تسللت إلى وجدانها فتاره تأخذها ذاكرتها إلى اول عيد ميلاد لها معه حيث فاجأها بهديه صغيره ولكن تسبقها كلمه احبك وقد كانت هذه الكلمه هي هديتها الحقيقية ....وتاره تأخذها ذاكرتها لآول خلاف بينهم وحينما حاولت الاعتذار لم يفعل سوى إن قبل يداها متفهماً
نظرت اليه فوجدته يحمل كوبا من العصير و يرشفه في هدوء فأمتلآت بداخلها بأرتياح حينما علمت انه قد توقف عن تناول الشاي بعد الغذاء فطالما حاولت اقناعه بعدم تناوله ولكنه لم يكن سوى عنيداً للرأس
كانت تتأمله في سكون حين التفت هوا لشخص بجانبه يخبره شيأً تتخلله ابتسامه ... ترى من بجانبه ..تسألت فلم تكن تستطيع إن تتبين من يجلس بجانبه نظراً لموقعه
اتكون زوجته ام صديق ليس الا
ولماذا لا تكون زوجته اليس من حقه إن يتزوج ...وفي سرعه نظرت عيناها إلى يداه الخاليه
حسنا حسنا على الارجح انه قد لا يرتديها الآن
ايعقل إن يكون لم يتزوج بعد..............
ولكن لماذا يشغلها زواجه أو لا فهذا لن يغير شيأً
وبهذه الكلمات كانت ذكرياتها قد توقفت في اخر محطاتها...
كانت تهاتفه وتخبره أنها تريد لقاءه سريعا ودقات قلب خائفه تعلو بداخلها .....
جلس ينظر إليها ونار الفضول تحرق عينيه
تنفست بعمق محاوله السيطره على اعصابها .. تحارب دموع عينيها لتمنعها من الاستسلام
(( ادهم احنا هنسافرلبابا كمان شهرين بالكتير))
نظر إليها وكأنها قد تفوهت بلغزاً للتو محاولا فهمه
((بابا خلص لينا الورق خلاص والمفروض اننا نسافر كلهم كانو مستنين لما اخلص الجامعه واديني خلصت))
نظرت اليه محاوله إن تفهم ماهذه النظره إن تسمعه ولكنها لم تجد سوى الصمت صمت قاتل يحوي نظراته التي تجمدت ...قد يتهيأ لآي شخص قادم بأن هذا الانسان ليس سوى تمثالا يقبع في مكانه بأستسلام.. ولكنه لم يكن سوى نار تحترق بالداخل نار بأحساس العجز يملآ داخله..
وضعت يداها على مرفقيه ببطأ فأجفل مره واحده لينظر إلى عيناها الضائعه في بحر من الدموع
لم تدري كم من اللحظات مرت وهي تنظر اليه هكذا
كم مر من الزمن وهيا تحفظ هذه الملامح داخل اعماقها
فقد لا تراها يوماُ أخر
واخيرا خرجت منه الكلمات متهدجه(( نور أنتي متأكده انه مفيش أي امل انك تقعدي هنا.او انك........
توقفت كلاماته ....فسارت بداخلها رعشه وهي تنظر لهذه النظره في عينيه....
.كانت نظره عجز في عينيه تقتلها ببطء بل تنهش في داخلها
تعلم كم يود إن يجعلها زوجته من اول يوم شعر بحبه لها تعلم كم يود إن يجعلها ملكه لبيتهما
ولكنه لايملك سوى كليته العلميه والتي هوا فالسنه الخامسه بها.........
كان هذا اقسي مامرت من أيام
تذكرت كم ظلت تبكي لآيام
ولم تغلق عيناها ليلاً سوى ارهاقاً من البكاء ....... كم تمنت إن تحتضنه فتخفف عنه
كم تمنت ان يأخذها فيذهب بها لآبعد مكان لا يصل اليه بشر
كم تمنت ان لآ يأتي يوماً كهذا
نظرت نحوه لتجد مكانه خاليا .... لاتعرف لماذا انتابها هذا الشعور لماذا شعرت بهذه القشعريره تغلف حواسها.....تنهدت لابد انه ذهب لدوره المياه ليس اكثر....
نظرت للنافذة ثم التفتت سريعا لهذا القادم نحوها متجهها إلى كرسيه.... مازلت تذكر هذا الشعور جيدا تتذكر حينما كانت تقف في انتظار قدومه فيأتي إليها فترتعش حواسها بهجة
للحظه حاولت التخطي للآمام براسها كي لا يراها .... لاتدري لماسوى أنها لم ترد سوى الاختفاء من إمامه فلا تعرف ماقد تحمله رؤيته لها
ارجعت رأسها للورأء وهي تتذكر أخر مكالمه بعد سفرها للخارج بخمسه اشهر
وانفاسها المتقطعه والتي يتخللها صوت متهدج لتخبره(( حاسا إن دي ممكن تكون من أخر المكالمات بنا مش عارفه ليه
..... ادهم انا حاسا انك كل مدى بتبعدني عنك.... ادهم انت بتبعد عشان خايف يجي اليوم والي انا اتخلى فيه عنك صدقني عمر ما ده هيحصل انا هستناك بجد هستناك......عشان انا بحبك انت .. عشان انت ايامي كلها ... ادهم بعدك عمره ماهيبقى الحل....
لم يتبع كلماتها سوى صمت طويل .... فتشككت ان تكون لا تهاتف سوى نفسها
ادهم
ادهم انت معايا
لم يأتيها سوى صمت أخر
لم تعي بنفسها سوى وهي تنتحب بحرقه في داخلها..........
وبعد لحظات
اتاها صوت خافت هاربا منه الحياه
نور كفايه
حاولت إن تهدأ كي تسمع كلاماته
((إنا اسف اني سببتلك كل ده......بس وجودي معاكي اكتر من كده هيبقى ظلم ليكي ..... نور عمري ماهنساكي.....خالي بالك من نفسك))
لم تسمع بعدها سوى صوت انغلاق الخط...........
ولم تسمع عنه شيئأ منذ هذا الوقت.......
حاولت البحث عنه بكافه الطرق ....
حاولت الرجوع مره اخرى بحثا عنه..
لكنها لم تجد شيئا

وكان اخر شيء قد جاء الى مسامعها وبعد مايقرب الثلاث سنوات انه قد توجه للسفر بأحدى الدول
والان هاهي جالسه خلفه وفي اغرب الاماكن قد تتخيلها بين طيات السحاب
بعد إن تزوجت وانفصلت عن هذا الاناني الذي لم تتحمل العيش معه سوى اربع سنوات....كانت كعمراً وقد اهدره الزمان
.. شعرت بدموع في عينيها على وشك إن تخونها فأغلقت عينيها شاعره بغصه تخنقها
ولم تعي سوى على هذا الصوت الرقيق بجانبها (( ماما أنتي جايا تنامي الوقتي خلاص الطياره هتنزل ))افاقت مره
واحده لتنظر لهذه الفتاه ذات الاربعه عشرعاماً ولتي تبتسم إليها ببراءه فأبتسمت لها بدورها
وحاولت منع عيناها من النظر اليه مره أخرى... نظرت لهذا السحاب ينقشع لتظهر من خلفه بلدتها وفي هذه اللحظات وجدت انه ملائم إن تطلق عليها بماضيها
اتراه يفكر مثلها..........لطالما كان يفكر مثلها...ولطالما كان يماثلها رأياً
مع بدأ الركاب في النزول حاولت التأخر قليلاً لتتركه ينزل قبلها ...... كان يخطو امامها في قاعه المطار حين توقف فجأه لينظر لشيء ما معه ثم التفت فجأه للوراء ينظر لشيء ما..... شعرت للحظات أنها ستتعثر في خطواتها وفجأه تسمرت ماذا ستفعل الان ... لاتريده إن يراها بل لا يجب إن يراها .... ترى ماذا قد تخبأه نظراته .... ومايقتلها إن يراها ولا يتذكرها قد تموت من اجل هذا ...
ليس امامها سوى الفرار الآن نعم يكفي إن يتذكرها بأجمل ايامهم ... يكفي إن يتذكر ابتسامتها وعيناها المشعه حباً فلن يرى الان سوى وجه اثقله الحزن وعيون تبكيه......

**************

كان قد خرج إلى صاله المطار حينما التفتت وراءه لينتظر صديقه الذي يبدو انه قد تعثر بالداخل حينما وقعت عيناه عليها .....انه يعرف هذا الوجه نعم يعرفه
وفي لمحه فوجيء بصديقه إمامه يأخذ بذراعه ويحاول إن يسير للآمام ضاحكا (( الناس كلها مستعجله مش عارف على إيه وزنقوني جوا

ولكنه لم يستطع إن يستمع لعباره صديقه المرحه
فقد كان يشغله شيئا أخر رأه أو تخيل اليه انه رأه التفتت إلى الخلف سريعا ليحاول إن ينظر مره أخرى لكنه لم يجد شيئا

سوى اذدحام

حاولت عيناه إن تبحث عنها لكنه لم يجدها..... تنهد في يأس قاتل يخاطب نفسه (( إنا متأكد أنها هي )) نظر اليه

صديقه في دهشه محاوله فهم ما يعنيه ولكنه لم يجد سوى صمت

****************

في الخارج كانت تخطو مسرعه محاوله إن تداري هذه الدموع المنهمره وكل كيانها لا يردد سوى كلمة واحده

اعذرني حبيبي فقد انتهى الماضي




ان كان الحبيب خايف عليا ضحا بحبه فساعه غاليه ولا يعرف انه فالتضحيه يغلى حبيبي يغلى عليا

25 comments:

lockash أحمد تمام said...

ايه الجمال ده..ده لو تأليفك تبقي حاجه فظيعه..ولو مش تأليفك فكفاية انك حسيتي الكلام الجميل ده و نشرتيه عشان نشوفه و نستمتع بيه.
عايز اقول ان ساعات بتكون الظروف والدنيا حوالينا اقوي مننا بجد.ماينفعش معاها حب و عقل و جنون.

Yassmina said...

بجد عجبتك
كتبتها العبده لله
:D انا
عارف انا تعمدت فعلا اخلي الظروف هيا الي تكسر الحب ده
وده كتير قوي بتكون حقيقه وواقع ناس كتير بتمر بيه
بس هوا عشان كان حبهم فعلا صادق فضل جواهم طول الفتره دي
مبسوطه اوي انها عجبتك
انت اول تشجيع بقى
:)

lockash أحمد تمام said...

بجد والله .. خيالك و تركيبك للأحداث جميل جدا.. والفكرة نفسها واحده و طياره ايه الجمال ده.. ماتبقيش تحرمينا من الحاجات دي بس.بس هو لو حب حقيقي وبجد بيستمر جوانا بس ياتري ليه حد معين واللا بيفضل معانا للموت.؟

Oma said...

كان نفسي ابقى اول كومينت
اخس عليكي
وحرام عليكي
وبجد وجعتيني
حسيت بيها اووووي
بالذات في الاخر وهي بتخبي دموعها وبتجري
صعبت عليا
وحسيتها
وبحبك اوي :)
وبجد حرام عليكي
ومش عارفه اقولك ايه تاني
ربنا يبعدك عن كل لحظه حزينه ياقلبي
عارفه..الظروف ممكن تقطع علاقه بين اتنين
لكن الحب اللي جوا لما يكون حقيقه مافيش حاجه تأثر عليه
بحبك اوووي اوووي اووي
مش عارفه مش عارفه اقول ايه
انتي من اجمل الشخصيات اللي شفتها في حياتي ياياسو
وحشتيني على فكره
اشحني بقى مش وقت فقر يعني
جامده جامده جامده
بس انتي اكتبي كتير
وهتكتشفي نفسك
يابنتي انتي كتله احساس...لازم كل اللي هتكتبيه هيبقى روعه ومالوش حل
والله بحبك اوي

Yassmina said...

lockash
موقف الطياره ده كتير قوي تخيلته على فكره
ولما كنت بكتب كنت حاسا اني شايفا المنظر قدامي وحركاتها كمان
عارف الانسان منا بالنسبالي مفيش غير روح واحده بس هيا الي ممكن تكمله
ولما بيلاقيها مستحيل انه يناسها

على فكره بجد انا ترددت كتير اوي اني انزل القصه دي
قلت هيقروها ويقولو ايه الهبل ده
بجد متشكره قوي لتشجيعك ده
على فكره انت بعتلي ميلك بس هو مش ظهر فالبوكس شات
....
ممكن تسيبو هنا لو ينفع

Yassmina said...

على فكره لما بشوف كومنتك بلاقيني قبل مااقراه اصلا ببتسم لوحدي كده

انتي عارفا وانا بكتب كنت حاطا مويزيك فوداني وسرحانه لدرجه اني حسيت اني جوا الموقف وانه انا هيا فهماني
بجد تخيلت لو انا الي فالموقف ده
لدرجه اني حسيت انو عيني هتدمع
بس حبيت فعلا اخلي الحب جواهم هما الاتنين مش هيا بس

على فكره والله قلت اوما لما هتقراها هتحس بيا قوي وقتها
واحساسي طلع فمحله بجد انا بكون طايره كده لما بحس انك معايا على الخط
والله يااوما انتي كل يوم فعلا بتدخلي جوايا وحجات كده كتير بجد مش عارفه ااقول ايه ولا ايه
هتجنن واشحن بس مش عارفه ايه مود الفقر الي نازل عليا ده
:D
بس استني عليا يومين كده وهتصرف بقى ماهوا مش هينفع كده
لابنا يخليكي ليا بجد
بحبك مووووووت

Diyaa' said...

كانت كعمراً وقد اهدره الزمان
عبرتي عن عيب من اهم العيوب اللي مزروعة جوه نفوس البشر
الندم حيث لا ينفع الندم
ندم علي حاجة مش هترجع وتجاهل للدروس اللي ورا كل لحظة مؤلمة
بس برضه البشر لو كانوا بالذكاء الآلي ده والتحكم في العواطف كده مكانوش هيبقوا البشر اللي احنا منهم واللي بنعيش معاهم ونتعاطف معاهم ونحس بيهم
اخر سطرين دول نقلتيهم بحرفية جملية اوي ...مش حرفية اكل عيش لأ حرفية احساس قديم اوي ولوهلة تخيلت انك عشتي اللحظة دي ولو علي اجزاء
بجد جميلة مهما تعبت وانا بقراها ومهما كانت النهاية مش مبهجة بس كفاية القدرة علي النقل وعلينا احنا نستوعب الدرس بقي
ناقصك بس شوية تضبيط لغوي وتبقي جامدة جداً
برافو يا ياسمين
او نقول ميس حاسا ابسط برضه
سلام عليكم

Reemo said...

ياسمين بجد ايه الروعه دى
الكلام حلو اوى ومكتوب باحساس فظيع
لدرجه ان عينى دمعت فى الاخر حسيت بدموعها اوى
اصعب حاجه ان الانسان تضطره الظروف انه ينهى او يبعد عن شخص او شئ هو بيحبه
ويوم ما يرجع يقابله تانى يكون فات الاوان
ويكون قابله فى وقت متأخر اوى مينفعش فيه رجوع تانى
بجد فعلا القصه رائعه
ربنا يوفقك دايما يا قمر (F)

Anonymous said...

طال العمرأو قصر..تظل لقلبي الحب الوحيد
بعيد..قريب..امام عيني..بعيد عني
لا يهم لان مكانك ..هنا..في قلبي أنا
قلنا للجميع..انتهي الماضي..لكن
لن نقدر علي ان نكذب عيوننا وقد فضحتنا الدموع
نحمل غصة منبعها القلب
نشعر بمرارتها...لكن
ماالذي يمكن ان نفعله...؟؟
قدر علينا مكتوب... ليس منه مفر
وطالما انه مكتوب...متحقق هو لاخرالعمر

الجميلة جاسمين كلامك فعلا رااااائع
تصويرك عارفة خلاني احس بايه؟؟
خلاني احس اني كنت معاهم ع الطيارة قاعدة علي الكرسي اللي هناك ده
بتابع كل اللي بيحصل بعنيا وكاني عارفة كل الناس دي
وكانت الناس دي شفافة قريت احساس كل واحد منهم
وزي ما علي البلوجر بتاعنا بنقول كلام جميل كلام معقول ما اقدرش اقول حاجة عنه
كمان كفاية كل الناس اللي سبقوني وعلقوا دول خلصوا كل الكلام الحلو اللي ممكن يتقال
اتمني اني تنوري صفحتنا جميلة بتفضفض
احنا صفحة مرفقة مع بلوجر الاستاذlockash
احييك فعلا وان شاء الله دايما اتابع كل كلامك الحلو ولتمني اني اكون صديقة ليكي ولموقعك الجميل زيك
معلش لو طولت عليكي

Anonymous said...

عارفة ياياسمين وانا بقرأ كلامك ده حسيت فيه احساس كل شويه يؤلمني
او زي ما تقولي خوف جوه الواحد وبيهرب منه لكن كلامك بيخلي المواجهة تحصل
خوف من ان لا قدر الله يكون في الحياة حد بنحبه اوي والحياة ما يكونش لها طعم من غيره
لكن...يقدر ربنا ان يحصل الفراق اكيد في اللي حصل خير من عند ربنا ولحكمة يعلمها سبحانه وتعالي
بس البشر بيفضل برضه جواهم حتة كده لانهم برضه بشر
بيفضل جواهم نار الفراق ..عذاب...ألم واه من الألم
واه من الخوف من الفراق
الله يسامحك جيتي ع الوجيعة
اكيد في حياة كل واحد مننا حد بيحبه اوي وبيخاف انه يروح منه او يتفرقوا
وانا واحدة من الناس كتير بؤلمني الخوف من فراق ناس بحبهم اوي اوي
يارب يارب ماتكتبش الفراق ولا وجعه علي حد ابدا
اااااااااه صحيتي اللي كان نايم يا بنتي

انا لفيت جوه موقعك واد ايه رائع جميل فعلا وكتاباتك السابقة اد ايه جميلة وبتعلق معايا اوي

Yassmina said...

diyaa
الندم حيث لاينفع الندم
تعبير ملوش حل
بس زي مانت قلت الطبيعه البشريه مبتتغيرش
والناس هيا الناس

مش عارفه ااقولك ايه بس فعلا مش للحظات لآ لمعظم الوقت وانا كنت جوه الشخصيه ويمكن الناس الي قريبه مني قوي لو قروها هيفهموا فمعظم الكلام اني اتكلمت شويه عن نفسي
يمكن موصلتش لحاضرها لكن عشت لحظات من ماضيها
موضوع التظبيط اللغوي ده بجد مش متوقعه اني فيوم ممكن ارتقي بيه
انا اساسا عمري ماكنت شاطره فالنحو والعربي
بس كنت بكتب تعبير حلو
بس مليان اخطاء املائيه
معلش بقى لو سببتلك معناه فالقرايه
:D
by the way i liked miss 7asa awee
:')

Yassmina said...

sweet remoo
عبرتي عن الي حصل بالظبط
الظروف وقسوتها والاوان الي فات للرجوع مره تانيه
فهمتيني قوي
ومبسوطه جداا انك حسيتي فعلا بيها لآني انا بردو وانا بكتب كنت جواها وكل لحظه تخيلت انو انا
بس فعلا يارب مايجي يوم وتبقى فعلا انا
:(
ربنا يخليكي على احساسك انتي الحلو.....

Yassmina said...

dondon

كومنت بتاعك خلاني حقيقي مش عارفه ارد اصلا وبالذات كمان لما قريت الخاطره الي بأول الكومنت
حسيت اني اتاخدت اوي منها

ويمكن اختصرت القصه كلها فالكلمتين دول
عارفه الخوف الي بتتكلمي عليه ده بيجيلي اوقات كتير بحس بيه
ولما كنت بكتب بجد لقتني خايفه قوي امر بنفس الموقف ده فيوم من الايام
خايفه قوي يجي يوم ويضيع مني حب كان كل حياتي
بس فاللآول والاخر هوا قدر ومكتوب بقى
عارفه انا حاسا انو الناس الي قرت القصه حست بيها
عشان انا كمان كنت حاسا قوي بكل
كلمه بكتبها وكل احساس فيها
معلش بقى لو كنت قلبت عليكي حجات
قديمه
وعلى فكره انا مبسوطه قوي بزيارتك دي وانا كمان هاجي ازورك انشاء الله
وهنبقى اصحاب كمان
وبجد نورتيني قوي هنا فالبلوج
:)

Anonymous said...

عارفة يا ياسمين الناس بتحس اكتر بالحاجة اللي مكتوبة عن احساس
وانتي قلتي انك كتبتيها باحساس وعشان كده كلامك وقصتك علقت مع الكل وجت عند كل واحد في جزء معين من حياته
نورتي صفحتنا جميله بتفضفض واد ايه تعليقك جميل زيك

Yassmina said...

dondon
والله انتي الي نورتيني
وجميله بتفضفض جميل فعلا
وهتلاقيني دايما عندك بقى
:D

lockash أحمد تمام said...

انت ناسيه اني انا اللي معرفكوا علي بعض واللا ايه.. وانا كمان عايز اشمعنه جميله بتفضفض..

Diyaa' said...

ok ya miss 7asa
w 3la fkra mfesh mo3anah wla 7aga bs elamana el3lmya bs ..msh ynf3 a2ol elcomment kollo 7lw lazm n2ol 7aga msh 7lwa brdo ymkn t7tagy kda lama t7trfy elktaba...3shan mfesh ay 7d feky ya msr yft7 bo2o m3aky :(
yla slamo 3lekom

Yassmina said...

ya 3m a7amed anta el asl brdo a7na olna 7aga
anta elkhir welbrka
:D

Yassmina said...

diyaa

rbna ma y7rmna mn itekadatk ya 3m diyaa
bs tftkr mmkn tgi yom w27tf???
ana ftker la2
wb3din lma a7trf b2a meen haintkdni zyk bs:(

Salma said...

بجد هيه كصقه جامده اوي ومايله للواقع كتير
اد ايه بتبقى في قصص حب ومشاعر اقوي من ان يقال عنها حب
بس في نهايتها ديما حزينه لدرجه انه قليل اوي لما حب كده ينتهي نهايه سعيده
لازم ديما بيحصل حاجه فنص الطريق
وحتى ممكن بيعدو اصعب المعوقات اللي ممكن تقابلهم وبيجو في النهايه ومش بيكملوا لاي سبب

عجبتني اوي القصه دي
وحسيتها اوي فوصفك لمشاعر الاتنين
بالذات بعد معدى بينهم عمر والاخر اتلاقوا صدفه
وصدفه صعبه اوي

Yassmina said...

lma
انا بسميها صدفه بعد فوات الاوان
انو خلاص معدش ينفع الرجوع زي ماريمو وصفت
فعلا ساعات كتير قوي المشاكل والصعوبات ممكن تعدي ولكن تيجي على اهون الحجات وتبصي وتلاقي الموضوع وقف
انا بقول على ده نصيب
حاجه مش بأدينا
انا على فكره مدايقه انو النهايه حزينه
بس حسيت انو صعب شويه تكون غير كده
ميرسي ياتوتا ليكي

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
silver shadow said...

والله انا من يومى وانا باقول انك نجمه عملاقه متالقة وليكى مستقبل جامد واحساسك عالى جدا صورتى سنين وسنين فى بتاع كام سطر متمكنه والله وكلامك وتعبيراتك اقل حاجة تقال عنهم انهم روعة جدا عندك خيال واسع وتصويرات وافكار رائعة واسم القصه اصلا رهيب مش عارف ليه ويارب ربنا يخيب احساسى انك هتقعى فى الموقف دة وتتصلى بيا وتقوليلى شفت اللى حصل يا شادى وان بقول يارب ظنى ده مش يكون صح بحسدك على احساسك وتصويراتك الجميله وجملك الجامدة ايه يا بنتى دة دة انتى ولا نبيل فاروق فى تصويراته فى ابو الاداهيم(فهمانى طبعا فابو الاداهيم) شكلك هتكلى الجو انا حاسس وببشرك هتالفى حاجات يحكى عليها الناس عقبال مانشوفك بتاخدى اوسكار عشان احسن سيناريو ياااااااااااااااااااااااااااااااارب

Yassmina said...

حبيبي ياشادي ربنا يخليك ليا
ايه الكومنت الروعه ده
اساسا انت كنت اول كومنت لو فاكر لما قلتلك ادخل على الجهاز واقراها وقولي رأيك بجد انت اكتر واحد شجعني اني ابعتها واحطها فالبلوج
ودايما كده جابر بخاطري

وكمان ابو الاداهيم مره واحده لآ ياعم انا كفايه عليا شويه الحجات البسيطه الي عندي
ونخلي الاوسكار لنبيل فاروق بقى
:D

Diyaa' said...

miss 7asa...
yes i do ...if u wanted & if u have the chance
isa