Sunday, February 25, 2007

انااااااااااااااااا


من فتره كده نور صاحبتي الي هيا نهير كانت بعتتلي تاج عباره عن خمس حجات عني انا فضلت افكر اقول ايه بالظبط وابعت ولما مش ابعت وبعدين هتكلم عن نفسي ااقول ايه يعني
المهم اخيرا قررت اكتب
ومعلش بقى يانونو على التأخير

( 1)


كان نفسي فأمنيتين اعملهم فحياتي بس متحققوش
اول واحده بس من غير ضحك بقى كان نفسي اطلع ممثله انا مثلت فالمدرسه ايام الثانوي مسرحيات وكنت باخد ادوار بطوله ومره عملت سندريلا بس بالفرنش ولما دخلت الجامعه بردو اشتركت فمسرحيه
كان نفسي اوي اكمل فالموضوع ده وكنت حاباه كمان بس للآسف ساعات الحياه بتخلينا نتخلى عن حجات غصب عننا
تاني امنيه بقى كان نفسي ادخل كليه هندسه لدرجه اني فكرت وانا فالجامعه اني ارجع اعمل ثانوي عام تاني بس حسيت انها مخاطره شويه خصوصا وانا مش بتاعت مذاكره خالص
انا عارفه انهم امنيتن متناقضين شويه بس لو كانت واحده فيهم اتحققت كنت هكون سعيده
في امنيه تلته دي حاسا بقى اني هحققها وهيا اني اركب خيل

(2)


مسرفه شويه ..........لابصراحه قوي : بجد بجد بحاول ابطل العاده دي وكل شهر ااقول المره دي المصروف هيكمل معايا لآخر الشهر لكن تقول لمين ميعديش اسبوع ولا اتنين وافضل اسلتف من ماما
المشكله اني بجد معرفش انا بصرف الفلوس فأيه وابص الاقيها خلصت مني
ساعات بلاقي نفسي شاريه حجات بردو ومش بستعملها وساعات الاقي حجات فدرج المكتب والدولاب بقالها اسبوع شارياها ونسياها اصلا
لما باجي اخرج كل مره يتكرر نفس الموقف اخد الفلوس ااقول لآ انا مش هاخد الفلوس كلها هاخد على الاقد بس واول لما اخرج من باب الاوضه الاقيني تلقائيا رجعت تاني واخدت فلوس زياده
وااقول لنفسي يمكن يحصل حاجه
ومش بيحصل حاجه غير اني بفرتكهم

( 3)


بتفائل اوي فاليوم الي اصحا فيه الصبح واول حاجه اسمعها لما افتح عيوني تكون صوت العصافير بلاقيني ابتسمت كده واحس جوايا انه في حاجه حلوه فاليوم ده هتحصل


(4)


بيجيلي اوقات بحب قوي اتمشى لوحدي والاقيني انزل وافضل امشي فالشارع ومش عارفه انا رايحه فين بالظبط ساعات الاقيني عيوني دمعت غصب عني
افضل افكر فحجات كتيره فحياتي وساعات مش بفكر الاقيني ماشيه كده وخلاص ببص بس على الناس والاماكن


(5)


ساعات بحس اني انسانه بطبعي حزينه شويه معرفش ليه وممكن لو بسمع لحن حزين شويه خصوصا من عمر خيرت الاقيني سرحت معاه و عيطتت بردو مش عارفه ليه يمكن لآنه حصلت حجات فحياتي مأثره عليا بطريقه انا مش شايفاها مع اني بضحك وكتير لكن ساعات كتيره بكون بضحك ومن جوايا وجع كبير ويمكن كمان ساعات بحس اني بضحك قوي عشان اعمل نفسي مش واخده بالي
لكن الاوقات الي بضحك فيها فعلا بصدق من جوايا بتكون قليله قوي

18 comments:

lockash أحمد تمام said...

إنت حلوه قوي..
و مليانه حاجات أحلي..
و فيكي حاجات مجنونه بس أقولك انها في ناس كتير ممكن تقابليهم بيحلموا و يحسوا كويس زيك كده..
بس حاولي تبطلي موضوع الإسراف ده.. هيتعب جوزك قوي..

Yassmina said...

lockash
thnx alot for your butiful comment
mn na7iat magnona fa f3lan ana magnona gdaa wb7b kman gnoni dah aslan
sure akeed hal2i zay adini bdwr
ama mawdo3 el asraf ana hatgnn mnh asln
rbna ykon f3ono b2a el haitgwzni dah wallh s3ban 3lia

lockash أحمد تمام said...

مايصعبشي عليكي غالي.. و صدقيني لو بيحبك هيخليكي تبطلي الاصراف ده بالزوق..و الجنون ده ساعات كتير في زمنا ده بيكون أحلي حاجه فينا و في حياتنا..

Oma said...

ايه ده ياياسمييينه
ده انا فيا الخمس حاجات دوول
كان نفسي اوي ابقى ممثله وكنت بمثل ادام المرايه واتفرج على لقائات الممثلين يقولوا كلهم كانوا بيمثلوا ادام المرايه اقول بس يبقى انا هكون زيهم لما اكبر واديني لسا بتفرج عليهم
وشويه شويه راحت الفكره من بالي
بس بجد انا بعرف امثل...اخواتي والعيله بيقولولي اني بعرف امثل بجد
وساعات بستغل النقطه دي اشتغلال وحش بقى :D ...لا بهرج ده انا غلبانه خالص
وكان نفسي اوي ادخل هندسه واعد بقى اصمم عمارات باشكال كده غريبه بس ماتفهميش نصيبي اني دخلت ادبي ودخلت الكليه الزباله اللي انا فيها دي
ساعات بقول اني لو كنت دخلت علمي رياضه كنت هذاكر وهجيب مجموع بردو انا حماره اني دخلت ادبي ده بس زي ماتقولي استسهال

وانا مسرفه كتييييييييييييييير
وبنزل بفلوس مش عارفه هي اد ايه
وبرجع بفلوس بردو مش عارفه هي اد ايه
وممكن انزل بميت جنيه وارجع من غيرها
تقوليلي جبتي ايه اطلعلك كام كيس شيبسي ولبان وماديليه اموره والباقي مش عارفه طار فين
ومهما تقوليلي استحاله احوش
مش بعرف احوش ولا بحب احوش اصلاً
انا لو عايزه فلوس ممكن اسحب من مصروف جاي لكن مش احوش من مصروف فات

العصافير دي بقى حكايه ولما اقول لحد كده بيتريق عليا...بس عارفه لما اكون بايته في البلد واصحى على صوت العصافير تلاقيني بجد فايقه طول اليوم ومنتعشه كده

امشي لوحدي دي بتحصلي كل اسبوع مره او اتنين آت ليست...وتلاقيني اعد اتفرج على الناس كده واتأمل فيهم وببقى ماشيه وخلاص مش عارفه همشي لحد امته ولا هروح فين ولا اي حاجه....هو كده عايزه امشي في الشارع لوحدي وخلاص

حكايه انسانه حزينه دي بقى انتي ادرى بيها وعارفه كميه الحزن اللي انا بعيش فيها...ساعات بحس ان الحزن ده موود كده كل شويه لازم اعيش فيه
زي مابتقولي كده انسانه بطبعك حزينه
بتبصي للامور بصه حزينه وبتفكري غالباً في الحاجات الحزينه...وعارفه الناس دي لما بتدحك بتدحك بجد مع انهم بيدحكوا كتير عاادي لكن ليهم دحكه كده بيبان ان دي هي الدحكه الحقيقيه لانها بتكون طالعه من القلب...زي ماانا وانتي دحكنا لما كنا مع بعض مكانش دحكنا ده زي اي دحكه صفره انا بدحكها وخلاص كل مااشوف حد او اعد مع حد الاقيني اوتوماتيك بدحك
ربنا يكتر دحكتك الحقيقيه كمان وكمان

كومينت طويل اوي صح
بس اصل اجاباتك عجبتني اوي
بحبك (f)

siver shadow said...

هوا صحيح ان الواحد لمابيحققش امنيته بيكون زعلان بس بردو قبل كده يحاول وبتهيألي انتي خفتي من المحاوله
لكن ممكن بردو الظروف بتدخل زي ماحصل معاكي فى موضوع التمثيل وديا حاجه خارجه عن ارادتك بس وزى الناس مابتقول (ما نيل المطالب بالتمنى )حاجه زى كدة
*******************************************
بدل ما بتستأوى على الفلوس استأوى على ايدك وحاولى تبطلى اسراف عشان هتخربى بيتك والراجل هيتفش منك وحاولى تتحكمى فى رغباتك عشان الاسراف دة بيضيع بس فى حالتك دة مش اسراف دة اسمه جنون انك تنسى انتى جايبه ايه ولا عندك ايه او بمعنى اصح فقدان ذاكره
***********************************
والله يا سومه العصافير فى رايى اجمل حاجة خلقها ربنا بتدى الامل والالهام بترجع الروح بتخلى الواحد يحس بانطلاقه
************************************
والله المشى والسرحان دة ربنا يستر فمره تنزلى تحت حنطور ولا تخبطى فحاجه ربنا يستر بس هل عمرك ما فكرتيش فى سبب للسرحان دة ؟لو مش لقيتى سبب انا عندى السبب الحب واللى واخد عقلك يتهنا به
*********************************************
الحزن دة فطره فينا شويه عندك زايدة وشوية الفرح عند غيرك اكتر لكن دة بسبب الطفولة واعتقد ان طفولتك كانت حزينه لكن حاولى تفرحى نفسك باى طريقة لان الحزن دة هيقلب بكآبه ودى هتضيع لك عمرك من غير ما تحسى بيه وانتى لسه صغيرة واللى بيقعوا اليومين دول صغيرين واحنا لسه محتاجينك
***************************************************************
بس بصراحه فكرة التاج دى جميلة وانا معجب جدا بصراحتك وبصراحة دة رايى فيكى وهيفضل رايى فيكى انك راااااااااااااااااااااااااااااااااائعه جدااااااااااااااااا

Yassmina said...

lockash
heheh ana mn elakher hakhalih hwa ymsk masrof elbit
bthi2li kda b2a aslm :D

Yassmina said...

وؤوم ايه الكومنت التحفه ده
لا انا عاوزاكي تكتبي براحتك
البلوج بتاعك وبعدين انا وانتي واحد
انتي نسيتي ولا ايه
:D
تعرفي انا برده ساعات كده بقف امثل قدام المرايا وااقول ياه لو امثل دور دراما كده
انا لحد الوقتي بجد بندم اوي اني دخلت ادبي وبقول زيك بالظبط كنت ادخل علمي رياضه واترزع اذاكر ولا كان زماني دخلت بردو الكليه الغبيه دي

انا بتوصل اني بهزء نفسي لآني بعد كده باجي انا الي بتزنق وافضل اعمل زيك كده واسحب من ماما من المصروف بتاع الشهر الي بعده
وبدور اصلا انا ايه اشتريته كده حاجه تنفعني ملاقيش حاجه
وماما تفضل تزعقلي وتقولي بتدودي فلوسك فين
بس انا لو عندي فعلا اجابه كنت رديت على نفسي اصلا

انا بجد بعشق العصافير من زمان اوي معرفش بحس انها مخلوقه رقيقه كده وصوتها جميل
وبحب ساعات اراقبها قوي
وساعات كنت احطلها عيش صغير على الشباك عشان تكله
وساعات بفضل ابسبسلها
:D
عارفه بتبقى حاله غريبه فعلا انك عاوزه تمشي لوحدك
عارفه الواحد بيحس كده انه فحالهعاوز يقرب من نفسه
عشان كده بيحب يكون لوحده وبس

ساعات الواحد بيلاقي نفسه فعلا غصب عنه بيدخل فمود الحزن ده لانه في حجات جوانا بتأثر فينا
وبتبان علينا
عشان كده لما بنضحك مش دايما بتكون الضحكه من جوه
بس ياااه لو تصوري اد ايه انا كنت مبسوطه اني لما كنا بعض ضحكت قوي كده من جوايا
وكنت حاسا قوي انك بتتضحكي من جواكي زي
بجد بحبك جدااااااا

love to be loving you : )

Yassmina said...

shadow

3andk 7a2 ya shadow ma nil elmatalb bltmni lazem elwa7ed ygthed 3shab y722 hwa 3awz aih

Yarit wallh ast2wa 3ala aidi de bgd ana khals atgnnt mn fsi wllh w2dini b7awl b2a aho
Elmoshkla ani f3lan zay mabt2ol ezaher kda 3andi fokdan zakera aw mmkn t2ol anis aslant el7gat ali bgbha mmkn tkon msh mohma 3ashan kda bnsaha :D

El3asfeer de mn agml makhlo2at rbna bgd

Wllh f3lan ana elsra7an dah bi3mli mshakel kteer bas hia btkon 7ala kda gaiali ani 3awza amshi lwa7di

La2 yarab maywsl lka2aba bas ana sa3at ghsb 3ni wallh ali b7s kda b7ozn gowaia msh 3arfa atkhals mnh wbfka kteer

Mercy ya shadow 3ala commentk elgamil

Diyaa' said...

متشكر الأول لتعليقك ..وكلامك في المدونة

أمنيتك في التمثيل بتكون من مراحل نضج الشخصية أغلب الناس بتمر بيها ..لكن متهيألي بنلاقي في الآخر إنه مش مجدي وصعب نوصل بيه رسالة جميلة في الدنيا الغابة دي ..ومسألة الهندسة دي ممكن تعمليها في أي مجال بتحبيه..تبقي مسئولة عن حاجة وواقفة بتقولي رأيك أو بتحطي تصور لتصميم حاجة معينة ...يعني لسه بدري علي ما تزعلي لأنك موصلتيش للهندسة ..
الإسراف ..عيب أغلب البنات ..شكلكم كل واحدة فيكم متسلط عليها عفريت من الجن بينشلها وياخد الفلوس يروح يصرفها هوا ...جربي تخلي حد يكون معاكي لمدة شهر أو أكتر ويمنعك لحد ما تتعودي بنفسك ..المسألة دي أنا جربتها ..بس علي إنسانة كنت أعرفها مش علي نفسي ..

العصافير ..حاجة بريئة وهغيظك وأقولك إني بسمعهم كل يوم بقالي فترة لأني بتمشي قبل الفجر وبعده شوية ..تقريباً لحد الشروق

المشي لوحدك بقي أجمل حاجة في الموضوع ..وهيكمل قريب وتمشي مع نفسك برضه في وجود زوج المستقبل ( يعني تكوني ماشية مع حد وتحسي إنك مش غريبة عن نفسك ..برضه الموضوع ده جربته شخصياً )

مش عارف بحس الحزن ده استسلام وميل للضعف ...والأنسان بطبعه مخلوق ضعيف ..بس ربنا خلقلنا الحزن عشان نتعلم منه ونستغله إننا نكون أحسن
بقول الكلام ده كرأي وعشان أفكر نفسي بيه
لأني محتاجه أوي
بس الحزن مش وحش لأنه بيعلم الواحد أكتر من أي احساس تاني

lockash أحمد تمام said...

ربنا خلقنا ضعاف اه بس ضعاف قدامه سبحانه و تعالي.و أمام الطبيعه اللي خلقها.. بس مش ضعاف قدام نفسنا و بعضنا .. احنا اللي بنخلي نفسنا ضعاف أو أقويا مع نفسنا و مع الآخرين..

Anonymous said...

انتظري
قليلا
يمكن تلاقي المصباح
او تلاقي علاء الدين نفسه
وياخوفي يطلعلك الجني
اسعدني المرور بارض احلامكم
كونوا بخير
حامل المسك
www.mafhm.jeeran.com

Yassmina said...

ضياء كان لازم فعلا اتكلم لآن انسانه بجمال روان تستاهل فعلا اننا ندعي ربنا ليها
ومتشكره ليك انت على مرورك
عارف هوا موضوع التمثيل فعلا زي مابتقول مبقاش يدي الرساله الي هوا المفروض مخصص ليها
لكن كان بالنسبه ليا هوايا حسيت اني نوعا ما بدي فيها قوي
اما بقى الهندسه فأنا لحد الوقتي بحب اصمم
بحب قوي ارسم البيوت كمان الاماكن يعني ممكن يعجبني قوي مكان فلاقيني حبا قوي ارسمه بس بطريقه هندسيه شويه
بس كان نفسي فعلا يكون اصلا اساس شغلي كده

جن يبقى هوا ده الاجابه :D
انا اصلا بسأل نفسي انا بوديهم فين الفلوس مش بعرف
والله انا جربت كتير مع ماما انها تديني المصروف يوم بيوم
لكن بعد لما بتفق معاها اروح ااقولها لآ اديهوني كله
هوا ممكن الي يعمي الموضوع ده شويه بابا لكن للآسف هوا مسافر مش معايا

يكل يوم لآ انا كده هحسدك بقى
يبختك
لو اعرف انزل اتمشى زيك كده بعد الفجر كنت نزلت
بجد مفيش احلى من العصافير اول صوت تسمعه ودانا الصبح

هوا الواحد فعلا بيمشي مع نفسه لانه فعلا بيكون عاوز يحس انه بس مع نفسه
ولو فعلا لو ماشي جنبنا حد بنحبه هنحس بنفس الاحساس اننا مع نفسنا مش حد غريب زي ما انت قلت

ساعات الانسان غصب عنه الحزن بيخده ساعات غصب عنه بيلاقي نفسه بيفكر قوي فحجات حزناه قوي من جوه او هيا ممكن تفرض نفسها عليه
من خلال مواقف معينه
بس ساعات في حجات قديمه او ذكريات قديمه بتيجي على بالي غصب عني مبعرفش اتحكم فيها
والاقيني دخلت فمود كده غصب ني قوي

ميرسي ياضيا على كومنتك مره تانيه

Yassmina said...

حامل المسك
شكرا على مرورك الجميل
انا لو يقع فأيدي المصباح تقريبا من كتر الحجات الي عاوزاها ممكن مفتركش انا عاوزه ايه
ولو اخدت فلوس ممكن اخلي المصباح نفسه يفلس :D
فعلى ايه خليني بعيد احسن

Diyaa' said...
This comment has been removed by the author.
Diyaa' said...

مفيش ميرسي علي واجب وخلي حد يمشي معاكي يمسكلك المصروف وأديله منه نسبة عشان حاسس إنك مرة هترجعي مشي من أسكندرية عشان فلستي ..ربنا يستر ..وشدي حيلك عشان موضوع المشي ده جمييييييييل
ومتشكر عن كلامك عن روان ولو فايقة ممكن أبقي أبعتلك بوستاتها اللي بحبها ...وهتصدقيني وهتحبيها وتدعيلها من قلبك
سلام عليكم

Yassmina said...

ya diyaa 7ram 3lik adilo kman nsba
ana 7awlt adkhol 3ala blog rwan bs msh rdi yft7 m3aya msh 3arfa leeh
akeed tb3a 7aba a2ra 7gat leha bas msh 3arfa hatb3tli ezay???

Diyaa' said...

her bro afl elblog :( w i have nohir's mail w u can get my mail too
infernal_themind2050@yahoo
infernal_mind2050@hotmail.
i printed them when she was in london ( almost of them ) & nowdays i've scanned them
so i'll just convert the pictures into text then u will get them isa
w b3den 5ody hena ..msh nesba a7sn mn elnasf elkamel ?
y3ny goz2 mn elmsrof a7sn mn none

Yassmina said...

thnx ya diya for the the mail
i will add you
mashi ya 3m adilo nsba bas ya khofi yastghlni b2a wyakhod nsba kbiraa